אומבריה למתחילים- צפון ומערב המחוז

orvieto אורבייטו אומבריהכתבת המשך לטיול באומבריה, המתמקדת בחלק הצפוני והמערבי שלה: נתחיל בעיירת הכמהין הלבנות גוביו, נמשיך אל פרוג'ה בירת אומבריה, ונסיים באורבייטו, העיירה העתיקה היושבת על מצוק וולקני. כל המידע אודות אומבריה למתחילים יצאנו לדרך.

 

 

אומבריה למתחילים – גוביו: רכבל סלים, כמהין לבנות ונרות של קדושים

העיירה המקסימה ביותר בצפון אומבריה היא גוביו Gubbio, הימי ביניימית, הדבוקה לצלע הר אינג'ינו. בגוביו תטיילו ברחובות עם בתי אבן עתיקים ואפורים הבנויים על מדרון ההר, סמטאות מקורות קשתות אבן וכיכרות קטנות, ארמונות ומבני ציבור מפוארים.

מגיעים אל גוביו וחונים בחנייה מסודרת בכיכר ארבעים המרטירים Piazza Quaranta Martiri שלמרגלות העיירה. בימי שלישי בבוקר מתקיים סביב כיכר זו השוק שבועי – ייתכנו שינויים בהסדרי התנועה, אבל היי! זכיתם בבוקר שוק. אחרי הביקור בשוק (אולי תקנו בשוק מצרכים לפיקניק ותערכו אותו למעלה על ההר?) מתחילים לטפס אל מרכז העיר דרך ויה דלה רפובליקה. שבקצה שלה תמצאו אחת משתי המעליות הציבוריות של העיר – ascensori pubblici – המקשרת בין רחוב Via Baldassini לכיכר המרכזית של גוביו – Piazza Granda המרשימה, הנמצאת ברחוב XX settembre. מעלית נוספת מחברת בין רחוב XX settembre  אל הקתדרלה (Duomo) וארמון הדוכס (Palazzo Ducale).

בגוביו יש "אטרקציה" נוספת בדמות רכבל סלים, איתו אפשר להעפיל מעלה אל פסגת הר אינג'ינו ולבקר בכנסיית סן אובלדו. כדי להגיע לרכבל פנו ימינה ב Via Baldassini ולכו עד Porta Romana, צאו מהשער ופנו שמאלה בעקבות השילוט הצהוב אל הרכבל (Funivia). עולים בעמידה (לבד או בזוג…) ברכבל המורכב מסלי ברזל, אל הכנסייה.

http://www.funiviagubbio.it/

מהכנסייה אפשר לרדת בטיול רגלי למטה בדרך עפר רחבה, ולהיכנס חזרה לעיר דרך שער סן אובלדו, ומשם להמשיך למטה דרך הסימטאות אל פיאצה גראנדה.

מדי שנה ב 15 בחודש מאי חוגגים בגוביו את חגיגות הצ'רי, המוקדשות לפטרון העיר הקדוש אובלדו. במסגרת החגיגות נערך מרוץ בו נישאים נרות עץ מתומנים באורך 4 מטרים, עליהם ניצבים דמויות הקדושים אובלדו, ג'ורג'ו ואנטוניו. מתקני עץ כבדים אלו הם ה'צ'רי', הנישאים על ידי ה'צ'ריולי'. הצ'ריולי נושאים את הנרות במהלך התהלוכה, עד לסיומה, בה יוכנסו הנרות והקדושים לכנסייה ויקנחו במשתה גדול.

אחרי חגיגות הצ'רי מתקיים בגוביו טורניר הפרשים פאליו דלה בלסטרה, ביום א' האחרון של מאי. גם אירוע זה הוא היסטורי ושורשיו מגיעים למאה ה-15. מדובר בטורניר קשתים, הנחגג יחד עם מצעד תלבושות של עשרות מבני העיר המתלבשים בתלבושות ימי ביניימיות.

בסוף חודש אוקטובר מתקיים באומבריה פסטיבל אוכל המוקדש לפטריות כמהין הלבנות אותן 'צדים' בעזרת כלבים ביערות האלונים והאגוז שבסביבות העיר. בימי הפסטיבל נערך בגוביו שוק מיוחד בו נמכרות הפטריות לכל המרבה במחיר ומוצעות מנות על טהרת הכמהין, חוויה קולינרית שלא כדאי להחמיץ.

פרוג'ה: העיר הגדולה של אומבריה

מגוביו חוזרים דרך פרוג'ה Perugia, בירת חבל אומבריה והעיר הגדולה והחשובה שלה. המוני סטודנטים מכל העולם מגיעים ללמוד כאן ב'אוניברסיטה לזרים' ומעניקים לפרוג'ה צביון קוסמופוליטי וצעיר במיוחד. גם קרנבלים חגיגות לא חסרות כאן: מדי חודש יולי נערך בעיר פסטיבל ג'אז בינלאומי חשוב ואילו בחודש אוקטובר תוכלו להשתתף בפסטיבל השוקולד השנתי הנערך בחסות חברת פרוג'ינה, שנוסדה, איך לא, בפרוג'ה.

העיר העתיקה יושבת על שרידי המצודה הענקית רוקה פאולינה Rocca Paolina שסימלה במשך כשלוש מאות שנה את ניצחון מדינת האפיפיור על פרוג'ה העצמאית. היא נבנתה במאה ה-16 בהוראת האפיפיור פאולוס השלישי פרנזה וקברה תחתיה רובע שלם, שבתיו היוו למעשה את יסודותיה. שרידי בתים, ככרות ורחובות של פרוג'ה הימי ביניימית נמצאים לאורך ויה באליוני via baglioni התת קרקעית הנמצאת מתחת לשרידי המצודה, שהייתה באופן טבעי שנואה על בני העיר.

את הרכב כדאי להשאיר בחנייה המסודרת והסגורה של פיאצה פרטיג'אני ולעלות במערכת מדרגות נעות אל העיר העתיקה. עולים יוצאים למעלה בכיכר פיאצה איטליה אל הרחוב הראשי של העיר העתיקה, קורסו ואנוצ'י Corso Vanucci. (ואנוצ'י הוא שם משפחתו של הצייר החשוב של אומבריה, יליד פרוג'ה פייטרו ואנוצ'י, שכולם קראו לו פשוט פרוג'ינו Perugino). לפני שמתחילים כדאי לעשות תצפית מגני קארדוצ'י אל סביבותיה של פרוג'ה, ואחריה מתחילים ללכת בקורסו ואנוצ'י לכיוון הדואומו Duomo והכיכר הגדולה, פיאצה קואטארו נובמברה Piazza quarto novembre.

בקורסו ואנוצ'י מס' 25 נמצאת גלריה יפה השוכנת באולם ששימש משכנה של גילדת חלפני הכספים, Collegio del Cambio המעוטרת בציורי קיר של פרוג'ינו ועוסקת בחכמה הפאגאנית, היהודית והנוצרית. אם רוצים לשבת בבית הקפה ההיסטורי (1860) של העיר, שבו ב'פסטיצ'ריה סנדרי', (קורסו ואנוצ'י 32). העוגות מעולות אך השירות על הפנים, היו סבלניים.

המשיכו אל הגלריה הלאומית של אומבריה ואל הכיכר המרכזית של העיר העתיקה, פיאצה קואטארו נובמברה, בה ניצבת מזרקה יפהפיה שנבנתה בשנת 1278. המזרקה מגולפת בתבליטים המתארים את מחזור חודשי השנה, הפעילויות החקלאיות הנערכות בכל חודש וסימן החודש בגלגל המזלות. מהמזרקה תוכלו לעלות במדרגות קצת תלולות אל ארמון נבחרי העיר, פאלאצו דיי פריורי, ששימש כבית העירייה של פרוג'ה במאות ה-13 עד ה-15. הארמון נמצא בפינת הכיכר, מול המזרקה והקתדרלה. עלו בזהירות במדרגות וכנסו למבנה היפהפה, בתוכו אולם ששימש את לשכת עורכי הדין בימי הביניים, המכונה "אולם הנוטריונים" (Sala dei Notari).

אגם טראסימנו: כאן הפיל חניבעל את הרומים

ממערב לפרוג'ה נמצא האגם הגדול ביותר במרכז איטליה – אגם טראזימנו Lago Trasimeno. בין האגם והגבעות סביבו התרחש אחד הקרבות הקשים ביותר בעת העתיקה. ב 21 ביוני 217 לפנה"ס ארבו כוחותיו של המצביא הקרתגי המהולל חניבעל לחיילי הצבא הרומי שנחלו כאן את אחת ממפלותיהם הקשות ביותר. כיום משמש האגם איזור נופש מנומנם למדי, בעיקר למקומיים. נקודות תצפית יפות על האגם תמצאו בעיירה מונטה דל לאגו, ממנה יורדים למטה אל פסיניאנו סול טראזימנו Passignano sul trasimeno אשר ממעגן הסירות שלה תוכלו להפליג אל האי המרכזי של האגם, איזולה מג'ורהIsola maggiore . הפלגות אל האי יוצאות גם מקסטיליונה דל לאגו Castiglione del lago, שבגדה המערבית של האגם, בה השתמרה מצודה צבאית מהמאה ה-13, הניצבת בקצה העיר העתיקה והמשקיפה על האגם.

אורבייטו: עיירת טוף קטנה עם קתדרלה עצומה

העיירה אורבייטו Orvieto נמצאת בקצהו המערבי של חבל אומבריה, צמודה לאוטוסטראדהA1 רומא-פירנצה, לכן כדאי לקבוע את הביקור בה לתחילת או לסוף הטיול  באומבריה.

כדאי להקדיש לביקור באורבייטו לפחות שלוש שעות ואם אפשר כמובן יותר. העיר העתיקה בנויה על גבעה בגובה 325 מעל פני הים, שכוסתה בשכבות אופקיות של טוף וולקני כתוצאה בפעילות געשית שהתרחשה באזור ונתנה לה את המראה המצוקי המיוחד שלה. האגמים סביבה – בולזנה, ויקו, בראצ'אנו – כולם לועות של הרי געש כבויים שכבר אינם פעילים, אך משווים לאזור כולו מראה ייחודי.

אורבייטו הוקמה על ידי האטרוסקים ונכבשה על ידי הרומים. במהלך ימי הביניים שימשה פעמים רבות כעיר מקלט לאפיפיורים שברחו אליה מרומא והתחבאו בה. מרכזה העתיק הוא ברובו מימי הביניים (מאות 13-15) והאטרקציה המרכזית בה היא הקתדרלה (הדואומו) העצומה העומדת בניגוד מוחלט לקוטנה של העיר עצמה.

עלו אל העיר העתיקה עם הרכב וחנו בחניון מקורה ומסודר ששמו Parking Via Roma, הנמצא דווקא ברחוב Via Belisario. המשיכו ברגל אל תחילת הרחוב ופנו ימינה בקורסו קאבור בכיוון מרכז העיר. לכו במעלה רחוב קורסו קאבור עד המגדל הנקרא טורה דל מורו, העומד לצידו של בית המרקחת (קורסו קאבור 89) מול בית המרקחת מתחיל רחוב ויה דל דואומו שיוביל אתכם אל הקתדרלה (הדואומו).

התחילו את הביקור באורבייטו בצפייה בחזית המדהימה של הקתדרלה, שרק לפני שנים אחדות הסתיים שיפוצה. הקתדרלה הוקמה במאה ה-13 ובנייתה נמשכה אל תוך המאה ה-14. החזית כוללת מוזאיקות המוקדשות לסצנות מחיי מריה: לידתה, הבשורה, נישואיה ליוסף, הצגתה בבית המקדש, עלייתה לשמים והכתרתה כמלכת השמיים. בעמודים הרחבים הנמצאים בחלק התחתון של חזית הכנסייה מתוארים בתבליט סצנות מספר בראשית (העמוד השמאלי ביותר), סצנות מחייו של ישו, עץ המשפחה של ישו ותיאורי יום הדין האחרון (העמוד הימני ביותר).

כנסו אל הקתדרלה, עברו באולם המרכזי המרהיב של הכנסייה והמשיכו אל קפלה סן בריציו Cappella di San Brizio, הקפלה הימנית, בה נמצאים ציוריו של הצייר לוקה סיניורלי, אותו הזמינה העיר אורבייטו כדי שיצייר את נושא 'קץ העולם'. סיניורלי צייר ארבעה ציורי פרסקו גדולים: סוף העולם ויום הדין – (שני ציורים נפרדים המתארים את הטפותיו של משיח השקר, ה'אנטיכריסטו',  ואת חזון קץ העולם) תחיית המתים לאחר יום הדין, המבורכים והמקוללים.

המשיכו אל הקפלה הנמצאת משמאל למזבח המרכזי (cappella del corporale) בה נמצאים פרסקאות המתארים את נס אגם בולזנה. הנושא הוא סיפור על כומר מבוהמיה שפקפק בכך שבמהלך טקס המיסה הופכים הלחם והיין לדמו ולגופו של ישו. (הרעיון הוא שעל ידי אכילתם, עובר חסדו של ישו למאמינים, בשרו הופך לבשרם ודמו נמהל בדמם). הכומר החליט להתחזק באמונתו בישו והחליט לעלות לרגל לרומא. ברומא לא רק שלא התחזק, אלא שאמונתו נחלשה וספקנותו גברה. הוא החל במסעו חזרה לרומא ועצר ללינת לילה ליד אגם בולסנה שליד אורבייטו. האירוע המכונן התרחש במהלך טקס המיסה החגיגית שערך על שפת האגם: תוך כדי בציעת לחם הקודש, החלו טיפות של דם לטפטף מהלחם שנבצע על המפה עליה נערך הטקס. הכומר הנרגש שפקפק באמונה ראה באירוע זה הוכחה לאמיתות העיקרון של המיסה, שהוא שחזור של הסעודה האחרונה, בה – על פי המסופר בברית החדשה –  אמר ישו לתלמידיו בעודו בוצע את הלחם, "קחו ואכלו, זהו גופי", ובעודו מוזג להם את היין בירך: "שתו ממנה כולכם כי זהו דמי, דם הברית החדשה הנשפך בעד רבים לסליחת חטאים". הכומר המפקפק לא האמין בכך עד לאותו רגע – טפטוף הדם על המפית. הוא הביא את המפית המוכתמת לאפיפיור אורבנוס ה-4 ששהה באותו זמן באורבייטו וזה החליט על הקמת משכן הולם לשרידים הקדושים, ולהנהגת החג הידוע בעולם הנוצרי כ"קורפוס דומיני" או "חג גוף האדון", שנחגג בסביבות חג השבועות. (בחודש יוני בדרך כלל).

אחרי הביקור בקתדרלה חזרו ברגל דרך ויה דל דואומו, המשיכו ברחוב הנחמד המוביל אל פיאצה דלה רפובליקה ומשם בחזרה דרך קורסו קאבור Corso Cavour לכיוון החנייה. אם יש לכם זמן, המשיכו עד הקצה של קורסו קאבור, חצו את הכביש וכנסו לפארק המצודה שמימין לתחנת הפוניקולר, משם תוכלו לצפות על הנוף סביב אורבייטו ועל הבאר של סן פטריציו, שנחפרה על מנת להבטיח אספקת מים סדירה לאורבייטו בימי מצור על העיר.

הדרך מאורבייטו לשדה התעופה שליד רומא עשוייה לקחת כשעתיים וזה בדיוק הזמן להצטער על כך שהטיול באומבריה הסתיים, ולהתחיל כבר לתכנן את הטיול הבא באיטליה.

כתבה: דלית קצנלנבוגן
הדרכת טיולים ותכנון מסלולי טיול באיטליה